12+1 tipp, hogyan vezess esőben!

Hogyan vezessünk esőben? Számos dologra kell kiemelt figyelmet fordítanunk ha volán mögé ülünk. Nem csak a saját magunk biztonságáért, de az utasaink, és a közlekedés többi résztvevőért is felelősséggel tartozunk. Íme a 12+1 tipp, mire figyeljünk, ha esik az eső!

Ahogy előző blogbejegyzésben láthattátok az un. “aquaplanning”-ből adódó veszélyek elhárítására a legjobb védekezés, ha

1. Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsokat!

Mielőtt útra kelünk, mindig ellenőrizzünk az abroncsokat. Gondoskodjunk a megfelelő abroncsnyomásról. Ezt a nyomást a jármű gyártója határozza meg, ami a felhasználói kézikönyvben kerül feltűntetésre. Ezen kívül a jármű ajtajának élén, az ajtóoszlopon, a kesztyűtartó ajtaján vagy az üzemanyagtartály ajtaján.
Téveszme: a gumiabroncs oldalán feltűntetett szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott guminyomás, hanem az adott gumiabroncs maximális nyomása.
A gumiabroncsok nyomását legalább havonta egyszer ellenőrizni kell! Ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületének profilmélységét. A futófelület megfelelő profilmélységének biztosításával megakadályozható a jármű csúszása.

2. Lassítsunk!

Esős időben az eső az úton levő piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen előfordulhat kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. Kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes érintkezni az útfelülettel, így jobb tapadás érhető el. DE!
Kerüljük a fék használatát. Lehetőleg motorfékkel fékezzünk!

3. Tartsunk megfelelő követési távolságot!

Nedves utakon hozzávetőlegesen háromszor annyi ideig tart a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az előttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságánál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk a saját autónk és az előttünk haladó jármű között. Amikor esőben indulunk útnak, cipőnk talpa nedves, és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor beindítása előtt a gépkocsi gumiszőnyegében vagy padlókárpitjában töröljük meg a cipőnk talpát.

Minden autósnak rendszeresen ellenőriznie kell, hogy a fényszórók, a hátsó lámpák, a féklámpák és az irányjelzők megfelelő módon működnek-e.

4. Ha lehet, az előttünk haladó jármű nyomvonalában haladjunk!

Amikor csak lehetséges, úgy lassítsunk, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még enyhe esőben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy lássuk az utat, de azért is, hogy a többi autós lásson minket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali jelzőfényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni, hogy a mögöttünk haladó járművek jobban lássanak bennünket.

5. hogyan korrigálhatjuk a járművet csúszáskor?

A legkörültekintőbb vezető is megcsúszhat a járművel. Ha az autó elkezd csúszni, vigyázzon arra, hogy ne taposson a fékre. Ne pumpálja a féket, ha rendelkezik blokkolásgátló rendszerrel (ABS). Ehelyett fejtsen ki határozott, állandó nyomást a pedálra, és kormányozza az autót a csúszás irányába.

6. Tanuljuk meg, hogyan kerülhető el, illetve kezelhető az aquaplaning!

Ha az aquaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpáló mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-sel, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban utánozza a pumpáló műveletet.

7. Készüljünk fel az útra!

A nedves időben való vezetés során az összes fontosabb kezelőszervet – azaz a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is – óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és vészhelyzetekre. Amikor esőben indulunk útnak, cipőnk talpa nedves, és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor beindítása előtt a gépkocsi gumiszőnyegében vagy padlókárpitjában töröljük meg a cipőnk talpát. Minden autósnak rendszeresen ellenőriznie kell, hogy a fényszórók, a hátsó lámpák, a féklámpák és az irányjelzők megfelelő módon működnek-e.

8. Ha az eső nagyon sűrűn kezd esni, akkor inkább álljunk meg!

A túl sűrű eső túlterhelheti az ablaktörlő lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggő vízfüggöny alakul ki a szélvédőn. Amikor a látási viszonyok annyira korlátozottá válnak, hogy nem látható biztonságos távolságban az út széle vagy a másik jármű, akkor álljunk félre és várjuk meg, amíg csendesedik az eső. A legjobb megoldás az, ha egy pihenőhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útpadka az egyedüli lehetőség, akkor a lehető legjobban le kell húzódni, és meg kell várni, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezető figyelmeztetésére kapcsoljuk be a fényszórókat és a vészvillogót.

9. Ködös időben csökken a láthatóság!

Más járművek előzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni.

10. Az eső eleredése után még nagyobb koncentráció szükséges!

Az esők eleredésekor minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még csúszósabb réteget alkot. Az eső kezdetét követő első fél órában a gépkocsivezetők valószínűleg az irányíthatóság csökkenését tapasztalják és ebben az időszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

11. Állóvízen történő áthaladást követően szárítsuk ki a fékeket!

Ha olyan állóvízen hajtunk keresztül, amely kellően mély ahhoz, hogy a fékpofák is nedvesek legyenek, akkor a kiszárításukhoz finoman fékezzünk.

12. Kimerült állapotban ne vezessünk!

Legalább 2 óránként tartsunk pihenőt!

+1. Esős időben is Közlekedj Angyalian! 🙂